Az Ókorban főképp mérgezéssel végeztek a nemkívánt utóddal. Csakhogy az anyának beadott méreg gyakran az anyát is megölte. Ezért később áttértek az anya hasára vagy altájaira gyakorolt fizikai hatáskra, ütlegelésekre. Ez azonban gyakran az anya szervezetében okozott súlyos vagy épp végzetes sérüléseket. Ezért jobbnak látták inkább az élve született, de nem kívánt gyermek gyilkosságának legalizálását. Ez mind a görög, mind a többi társadalmaknál ismeretes és sajnos elfogadott gyakorlattá vált.
A kereszténység első századaiban mind az abortuszt, mind a megszületett gyermek gyilkosságát elítélték. A tudomány akkori állásának megfelelően úgy gondolták, hogy a magzat az érzékelhető megmozdulásakor nyeri el emberi alakját és esetleg ekkortól van emberi lelke, fájdalomérzete, stb.
Az angol jog a magzat megölését annak tapasztalható megmozdulása előtt "vétség", utána "bűntett" jogi kategóriába sorolta. Az élet jelenlététől kezdve (megmozdulás) szigorúan büntették az abortuszt. Az életnek törvényes védelmet tulajdonítottak.
Az 1750-es években az abortusz, illetve a már megszületett gyermekek gyilkosságának aránya hirtelen megnövekedett. Ekkor terjedt el ugyanis az újabb fajta, a méhbe bejuttatott tárgyak általi abortusz. Ez az anyára nézve biztonságosabb volt az előző módszereknél.
A XIX. századra elterjedtté vált az abortusz. 1869-ben az angol parlament döntött: a fogantatástól kezdve tiltotta és büntette az abortuszt. 1871-ben
az Amerikai Orvosi Kamara kimondta: "emberi élettel állunk szemben". Ettől kezdve többi jogszabályt is ehhez igazították. Az emberi életet a fogantatástól kezdve védték. Az abortuszt elvégző orvosokat büntették. Az anyákat egyetlen esetben sem vonták jogi felelősségre. Még azokban az esetekben sem, amikor az abortőr szólította fel erre a bíróságot saját maga védelmében.
Egy érdekes párhuzam figyelhető meg az abortusszal, a négerekkel és a zsidókkal kapcsolatosan hozott törvények között.
USA, 1857 Dred Scott |
Németország, 1938-45 Adolf Hitler |
USA, 1973 Roe kontra Wade per |
A néger nem személy | A zsidó nem személy | A magzat nem személy |
Tulajdonos birtoka | Munkaeszköznek alkalmas | Tulajdonos birtoka |
Tetszés szerint lehet adni, venni, megölni | Tetszés szerint lehet megtartani vagy megölni | Tetszés szerint lehet megtartani vagy megölni |
A rabszolgaság eltörlésének hívei ne kényszerítsék elveiket a rabszolgatartókra | A zsidókérdés ellenzői az állam és a nép ellenségei, tettük büntetendő. | Az abortusz eltörlésének hívei nem kényszeríthetik elveiket az abortuszt pártolókra |
A rabszolgaság törvényes | A zsidóüldözés törvényes | Az abortusz törvényes |